Aktualności

dr Katarzyna Zimna
9 lutego 2015
Time to Play: Action and Interaction in Contemporary Art
Pod koniec grudnia 2014 w Londynie i Nowym Jorku, nakładem wydawnictwa I.B.Tauris, ukazała się książka dr Katarzyny Zimnej Time to Play: Action and Interaction in Contemporary Art.
Jest to pozycja z dziedziny teorii sztuki i estetyki, analizująca rolę gry/zabawy, jako kluczowego, choć często pomijanego aspektu twórczości artystycznej.
‘Gra/zabawa’ – z jednej strony traktowana jest tu jako koncept filozoficzny pojawiający się między innymi w dziełach Immanuela Kanta, Hansa-Georga Gadamera i Jacques’a Derridy. Zabawa, w takim ujęciu, najkrócej scharakteryzowana to oscylowanie pomiędzy przeciwieństwami i różnymi płaszczyznami doświadczenia, np.: rzeczywistością i reprezentacją, bezpieczeństwem i ryzykiem, porządkiem i chaosem, powtórzeniem i eksperymentem, sobą i Innym. Z drugiej strony autorka wskazuje na zabawę, jako na model działania inspirujący artystów dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku do podejmowania eksperymentów na granicy sztuki i życia. Zwrot ku ‘zabawie’ oznacza, więc zwiększoną rolę procesu twórczego, działania, narracji. Obiekt/ dzieło sztuki staje się często rekwizytem, elementem pomocniczym, scenografią. Artysta przyjmuje rolę ‘mistrza gry’ – wprowadzającego widza/gracza w reguły swojego świata. Ewolucja w historii sztuki, która doprowadziła do wzmocnienia elementu gry/zabawy została omówiona na przykładzie twórczości takich artystów i ruchów artystycznych jak, m.in.: Marcel Duchamp, Allan Kaprow, John Cage, Marina Abramović, Zuzanna Janin, Paweł Althamer, Dada, Surrealizm, Fluxus, Akcjoniści Wiedeńscy, Estetyka Relacyjna.
ISBN: 978 1 78076 303 3
https://books.google.pl/books?id=v6-bBQAAQBAJ&pg=PR6&lpg=PR6&dq=time+to+play+zimna&source=bl&ots=whGu0-yutS&sig=bCnVeRoOWK03w-El-vqHPWoY-xo&hl=pl&sa=X&ei=zJDYVIOgGMrbatTpgrgB&ved=0CDYQ6AEwAw#v=onepage&q=time%20to%20play%20zimna&f=false
Jest to pozycja z dziedziny teorii sztuki i estetyki, analizująca rolę gry/zabawy, jako kluczowego, choć często pomijanego aspektu twórczości artystycznej.
‘Gra/zabawa’ – z jednej strony traktowana jest tu jako koncept filozoficzny pojawiający się między innymi w dziełach Immanuela Kanta, Hansa-Georga Gadamera i Jacques’a Derridy. Zabawa, w takim ujęciu, najkrócej scharakteryzowana to oscylowanie pomiędzy przeciwieństwami i różnymi płaszczyznami doświadczenia, np.: rzeczywistością i reprezentacją, bezpieczeństwem i ryzykiem, porządkiem i chaosem, powtórzeniem i eksperymentem, sobą i Innym. Z drugiej strony autorka wskazuje na zabawę, jako na model działania inspirujący artystów dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku do podejmowania eksperymentów na granicy sztuki i życia. Zwrot ku ‘zabawie’ oznacza, więc zwiększoną rolę procesu twórczego, działania, narracji. Obiekt/ dzieło sztuki staje się często rekwizytem, elementem pomocniczym, scenografią. Artysta przyjmuje rolę ‘mistrza gry’ – wprowadzającego widza/gracza w reguły swojego świata. Ewolucja w historii sztuki, która doprowadziła do wzmocnienia elementu gry/zabawy została omówiona na przykładzie twórczości takich artystów i ruchów artystycznych jak, m.in.: Marcel Duchamp, Allan Kaprow, John Cage, Marina Abramović, Zuzanna Janin, Paweł Althamer, Dada, Surrealizm, Fluxus, Akcjoniści Wiedeńscy, Estetyka Relacyjna.
ISBN: 978 1 78076 303 3
https://books.google.pl/books?id=v6-bBQAAQBAJ&pg=PR6&lpg=PR6&dq=time+to+play+zimna&source=bl&ots=whGu0-yutS&sig=bCnVeRoOWK03w-El-vqHPWoY-xo&hl=pl&sa=X&ei=zJDYVIOgGMrbatTpgrgB&ved=0CDYQ6AEwAw#v=onepage&q=time%20to%20play%20zimna&f=false
6 grudnia 2022
8 listopada 2022
8 listopada 2022
26 października 2022
29 września 2022
23 maja 2022